Kuuden viikon ruokalista lapsiperheelle

Lukijan pyynnöstä julkaisen kuuden viikon kiertävän ruokalistani blogissa. Käy katsastamassa myös toinen listani TÄÄLTÄ. 









Olen yrittäjä, yksityinen perhepäivähoitaja ja tässä työssä on ihan pakollista 
olla valmiiksi laadittu kiertävä ruokalista. 

Valmis ruokalista säästää rahaa ja aikaa, kun tiedät mitä ruokaa teet minäkin päivänä. 
Lisäksi sen avulla on helppo kiinnittää huomiota ruoan monipuolisuuteen.

Lista kannattaa klikata suuremmaksi ja tallentaa, että siitä saa selvää.


Haluatko lisää ruokalistoja? Olen julkaissut e-kirjan Viikkoruokalistat ja reseptit, jossa viikkoruokalistoja on 20 resepteineen ja ostoslistoineen. 

Lue lisää TÄÄLTÄ, tai osta e-kirja suoraan tästä:


Perusraaka-aineista

Ruokalistan laadinnassa on käytetty seuraavia huomionarvoisia asioita:
  • kalaruoka kerran viikossa
  • kasvisruoka kerran viikossa
  • keitto kerran viikossa
  • joka päivälle oma ruoka edellistä hyödyntäen (jos mahdollista)
  • ravitsemussuositukset
  • helppotekoisuus
  • maalaisjärki
Toisin sanoen, mitään hifistelyruokaa en ole listalle laittanut. Tämä lista on meillä ollut käytössä vuoden alusta, ja syksyksi tulee taas uusi. Tässä listassa on niin perusruokia kuin olla ja voi, ja siitä voi ammentaa ideoita omaan arkeen tai ottaa käyttöön vaikka tuollaisenaan.

Erilaiset variaatiot ovat myöskin erinomainen tapa muunnella ruokia. Esimerkiksi kasvislasagneen voi laittaa kasviksia, tai lihan sijaan soijarouhetta tai vaikka härkistä. Itse teen kasvislasagnen usein siten, että laitan siihen soijarouhetta ja kesäkurpitsaa. Soijarouheen liotan pannulla öljyssä ja vedessä, sekaan heitän sipulia ja mausteita kuten paprikajauhetta ym. Sen jälkeen tomaattimurska. 

Ruokahävikin minimoiminen on haaste.

Kun joka päivälle on eri ruoka, täytyy oppia tekemään sitä sen verran, että se riittää perheelle yhdeksi päiväksi. Varsinkin perunasosetta voi jäädä yli seuraavallekin päivälle. Sitä voi hyödyntää esimerkiksi tekemällä muusin lopusta perunarieskoja tai jauhelihaperunasoselaatikkoa kuten listassakin on tehty. Google löytää erilaisia reseptejä vaikka miten paljon. 

Ylimääräisen aamupuuronkin voi leipoa sämpylöiksi. Minä kyllä teen juuri sen verran, että sitä vaan ei jää ylimääräistä. Eiliseltä jääneen pinaattikeitonkin voi leipoa sämpylöiksi, tai laittaa pakkaseen.

Porkkanaraasteen voi tuunata laittamalla sekaan ananasta, sekoittamalla vaikka ruokaan tai niin ikään leipoa sämpylöiksi. Itse tehdyt porkkanasämpylät ovat todella hyviä.

Ravitsemussuositukset ohjenuorana 

Koska teen tärkeää työtä, ja vastuullani on valtaosa lapsen päivän aikana saamasta ravinnosta, on suosituksia silmäiltävä säännöllisin väliajoin. Tosin meillä ei rasvatonta maitoa juoda vaikka suositukset niin ehdottavat. Meillä kaikki käyttävät täysmaitoa. Kalaruokia suositellaan syötäväksi 2-3 krt viikossa, mutta minä tarjoan vain yhden kalaruoan viikossa ja loput tästä vastuusta jätän vanhemmille. 


Ruokakolmio korvaa lautasmallin. Kuva Eviran sivuilta. 

Tähän on kyllä pakko mainita, että itsellänikin ovat ruokailutottumukset muuttuneet terveellisempään suuntaan työni ja tämän listan ansiosta. Terveellinen ja monipuolinen ruoka, ulkoilu, liikunta, lepo ja rutiinit unohtamatta aivojen ruokaa takaavat lapsille ja aikuisille hyvät eväät elämälle!

Innostuinpas tästä nyt kirjoittamaan pidemmältikin kuin oli tarkoitus, mutta toivon, että saitte ideoita ja vinkkejä sinne omaan arkeen. 

Palaillaan taas! 💋

- Meikku












Kommentit

  1. Kiitos, tässä tuli inspiraatiota meidän arkeen! :) t. Venla ja äiti viereiseltä kadulta

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Jätäthän terveiset hirsitalon emännälle =)

Suositut tekstit